22-01-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zima, mróz albo roztopy – niechętnie wychodzimy w taką pogodę z domu. Zwykle jednak musimy pofatygować się osobiście w sprawach urzędowych. Na szczęście nowe technologie dają nowe możliwości – warto sprawdzić, czy nasza obecność w tym przypadku w ZUS jest konieczna, może wystarczy telefon i Internet albo krótki spacer na pobliska pocztę.
Zima, mróz albo roztopy – niechętnie wychodzimy w taką pogodę z domu. Zwykle jednak musimy pofatygować się osobiście w sprawach urzędowych. Na szczęście nowe technologie dają nowe możliwości – warto sprawdzić, czy nasza obecność w tym przypadku w ZUS jest konieczna, może wystarczy telefon i Internet albo krótki spacer na pobliska pocztę.
I tak oto klient może wysłać wniosek czy zapytanie do dowolnego inspektoratu czy dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu zwykłym listem. Jeśli sprawa będzie wymagała rozpatrzenia w innej placówce Zakładu, korespondencja zostanie tam przekazana niejako automatycznie.
Klienci Zakładu, którzy nie są zadowoleni z jakości świadczonych przez ZUS usług lub pracy zatrudnionych w Zakładzie osób mogą wnieść pisemną skargę. Skargę można przesłać tradycyjną drogą za pośrednictwem poczty lub też wysłać list elektroniczny na adres: skargi@zus.pl
Kolejną drogą niebezpośredniego kontaktu z ZUS jest telefon. W tej chwili, poza zwykłymi numerami telefonów placówek terenowych, ZUS ma kilka numerów infolinii.
• Pierwsza 0 801 044 044 (dla użytkowników telefonów komórkowych i/lub stacjonarnych: 22 43 33 000) to czynna całą dobę automatyczna infolinia, będąca najbardziej podstawową bazą wiedzy na temat systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce. Infolinia ta funkcjonuje w systemie IVR (ang. Interactive Voice Response).
• Od niedawna infolinia 0 801 044 044 ma rozbudowany serwis dotyczący emerytur i rent, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00. W tych godzinach, tym razem po połączeniu z konsultantem, można tu zasięgnąć języka na temat warunków wymaganych do uzyskania prawa do świadczeń emerytalno-rentowych i dodatków pieniężnych, sposobów ustalania i przeliczania podstawy wymiaru świadczeń i okresów ubezpieczenia czy choćby zasad obsługi kalkulatora emerytalnego - aplikacji dostępnej na stronach internetowych ZUS, pozwalającej na wyliczenie hipotetycznej emerytury.
• Druga infolinia - 0 801 400 400 - przeznaczona jest dla osób ubezpieczonych, które chcą zasięgnąć informacji o stanie konta. Przykładowo za pośrednictwem tej infolinii można zwrócić się do Zakładu z prośbą o przesłanie aktualnej informacji o składkach, które zostały przekazane do OFE.
• Natomiast trzecia infolinia o numerze: 0 801 410 410 kierowana jest do osób, które korzystają z programu Płatnik, służącego do wysyłania dokumentów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Internetu.
O sposobach komunikowania się z ZUS przez Internet, za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego, piszemy tu: http://eup.zus.pl/