Strona głównaEmeryturaZUS: doradcy emerytalni pomagają tysiącom osób

ZUS: doradcy emerytalni pomagają tysiącom osób

Tylko w ciągu kilku dni z pomocy sześciuset doradców emerytalnych w ZUS skorzystało kilkadziesiąt tysięcy osób. Doradcy pomagają przygotować złożenie wniosku o emeryturę i wyliczyć wysokość świadczenia. Na pomoc mogą też liczyć przedsiębiorcy, którzy mają problemy z płynnością finansową. Doradcy ds. ulg i umorzeń wskażą najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań: rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie należności z tytułu składek.
ZUS: doradcy emerytalni pomagają tysiącom osób [Fot. LoloStock - Fotolia.com] Od początku lipca we wszystkich oddziałach ZUS 595 pomaga w wyborze najlepszego momentu przejścia na emeryturę.

– Doradca emerytalny wyjaśni zasady przyznawania emerytury, wytłumaczy, od czego zależy jej wysokość, poda informacje pomocne przy wyborze najlepszego momentu przejścia na emeryturę. Wyliczy również w kalkulatorze emerytalnym wysokość prognozowanej emerytury. Jeżeli klient zdecyduje się złożyć wniosek o emeryturę, doradca poinformuje go, jakie dokumenty należy przedłożyć i pomoże wypełnić dokumenty – mówi Małgorzata Oryga, doradca ds. emerytalnych w ZUS.

Usługi doradcy emerytalnego w ZUS zostały wprowadzone w lipcu, po tym, jak z sukcesem zakończył się pilotaż projektu. W maju z pomocy 20 ekspertów w 2 oddziałach ZUS skorzystało 6 tys. osób. W lipcu tylko przez pierwszych kilka dni doradcy emerytalni obsłużyli ok. 60 tys. osób. Utworzenie stanowiska doradcy emerytalnego to wynik wejścia w życie przepisów obniżających wiek emerytalny kobiet do 60 i mężczyzn do 65 lat, co nastąpi na początku października. Z szacunków ZUS wynika, że w ostatnim kwartale 2017 roku przybędzie ok. 331 tys. osób, które będą mogły przejść na emeryturę.

Aby skorzystać z usług doradców emerytalnych, podczas wizyty w placówce ZUS należy wybrać na biletomacie kategorię spraw „Emerytury/Renty”, a następnie usługę „Doradca emerytalny”. Osoby, które mają założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, mogą się umówić na wizytę przez internet.

– Klienci mogą się zwrócić do Zakładu także listownie. Doradca emerytalny wyliczy wysokość prognozowanej emerytury podanych przez klienta, a wydruk z kalkulatora emerytalnego wyśle listem. Warto pamiętać o tym, że przychodząc do Zakładu na wizytę u doradcy emerytalnego, należy wziąć ze sobą dokument potwierdzający tożsamość. Osoby, które są członkami OFE, powinny wziąć ze sobą ostatnią informację o stanie zgromadzonych tam środków – przypomina Małgorzata Oryga.

Nie tylko emeryci

Na pomoc mogą tez liczyć przedsiębiorcy, którzy zalegają ze składkami. Od 2016 roku z porady doradców ds. ulg i umorzeń można skorzystać we wszystkich oddziałach ZUS.

– Płatnikom przysługują ulgi, kiedy nie zapłacili kilku lub kilkunastu składek ZUS lub gdy wiedzą, że nie będą w stanie zapłacić przyszłych składek. Mogą zgłosić się do najbliższego inspektoratu bądź oddziału ZUS, poprosić o kontakt z doradcą do spraw ulg i umorzeń. Doradca przeprowadzi przez całą procedurę, wyjaśni, jakie podjąć kroki, aby wyjść na prostą – tłumaczy Mateusz Gembal, doradca ds. ulg i umorzeń w ZUS.

Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskaże najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań przez rozłożenie spłaty należności na raty lub odroczenie terminu płatności bieżącej składki. Pracownik wspiera klientów na etapie kompletowania wniosku, wskazuje zakres wymaganej dokumentacji, objaśnia druki i formularze oraz pomaga przy wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

– Jeśli pojawiają się kłopoty finansowe, firma może się zgłosić z wnioskiem o rozłożenie na raty należności z tytułu składek bądź odroczenie terminu płatności. Rozłożenie na raty należności z tytułu składek przysługuje, gdy firmy lub przedsiębiorcy nie zapłacili kilku bądź kilkunastu składek bieżących. Wówczas doradca przekaże wszelkie dokumenty, jak oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej bądź prowadzącej działalność gospodarczą, oświadczenie o pomocy de minimis i poprosi również o dostarczenie dokumentów, np. PIT, zeznanie podatkowe, sprawozdania finansowe lub wyciąg z książki przychodów i rozchodów – wskazuje Mateusz Gembal.

Przed powstaniem stanowiska ds. ulg i umorzeń dużo było wniosków, których ZUS nie mógł rozpatrzyć m.in. ze względu na niedopełnienie wymaganych formalności przez przedsiębiorców. Jak pokazują statystyki, pojawienie się doradców wpłynęło na zwiększenie kwoty należności objętych dobrowolnymi formami spłaty. W okresie II półrocza 2016 roku o 3 663 wzrosła liczba płatników spłacających zadłużenie w ramach udzielonego układu ratalnego. W I połowie 2017 roku liczba ta wzrosła o 16 656 płatników.

Newseria Biznes

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy