Strona głównaEmeryturaSprawy w ZUS wkrótce będzie można załatwić przez Internet lub telefon

Sprawy w ZUS wkrótce będzie można załatwić przez Internet lub telefon

Załatwienie sprawy przez Internet bądź telefon już w niedługim czasie będzie codziennością w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Zakład rozpoczyna realizację współfinansowanego przez Unię Europejską projektu Platforma Usług Elektronicznych.
ZUS podpisał umowę na finansowanie inwestycji ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów projektu o wartości ponad 100 mln zł.

Platforma Usług Elektronicznych jest jednym z pierwszych w Polsce projektów pełnej informatyzacji jednostki administracji publicznej. Dzięki niemu kontakt z ZUS-em będzie możliwy bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem Internetu lub telefonu. PUE zapewni klientom Zakładu (ubezpieczonym, płatnikom składek, świadczeniobiorcom, lekarzom i komornikom) dostęp do swoich danych zgromadzonych na indywidualnych kontach w ZUS. Dodatkowo pozwoli złożyć drogą elektroniczną dowolny wniosek, bądź dokument ubezpieczeniowy. Na Platformie będą udostępnione wszelkie "zusowskie" formularze, których prawidłowość wypełnienia będzie weryfikowana przez system komputerowy. Za pośrednictwem Internetu klient dowie się również na jakim etapie jest obecnie jego sprawa. Dostęp do Platformy będzie spersonalizowany. Każdy z klientów będzie miał własny profil użytkownika. Dla osób niezorientowanych w specyfice ubezpieczeń społecznych i działalności samego Zakładu dostępny będzie wirtualny doradca, czyli tzw. avatar potrafiący nawiązać "quasi inteligentną" rozmowę.

Osoby, które nie mają w domu komputera z łączem internetowym będą mogły skorzystać z dostępnych w każdej placówce ZUS e-kiosków, potocznie zwanych zusomatami. Będą w nich dostępne wszystkie formularze oraz cała baza wiedzy i aktów pranych z zakresu działania Zakładu. Za pośrednictwem zusomatów będzie można przesyłać dokumentację drogą elektroniczną, ale również składać ją w postaci papierowej, uzyskując potwierdzenia ich złożenia. Zusomaty znajdą się w miejscach ogólnodostępnych i będą czynne całą dobę.

Dzięki realizacji projektu PUE, w kontaktach z ZUS-em klienci będą mogli również korzystać z nowych usług telefonicznych. Powstanie bowiem specjalne Centrum Informacji Telefonicznej. Za jego pośrednictwem będzie można złożyć ustny wniosek m.in. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, czy też uzyskać informacje zapisane na indywidualnym koncie w ZUS. Zanim udzielone zostaną jakiekolwiek informacje, weryfikowane będą dane osobowe osoby dzwoniącej.

Platforma Usług Elektronicznych usprawni również obsługę klienta na miejscu, w samym Zakładzie. Każda z 320 placówek ZUS zostanie bowiem wyposażona w najnowocześniejsze systemy kierowania ruchem klientów, który umożliwią monitorowanie liczby oczekujących i czas obsługi interesantów. Poza przyspieszeniem obsługi klientów system ten umożliwi zamawianie wizyt w Zakładzie.

Realizacja projektu Platforma Usług Elektronicznych zakończy się w grudniu 2012 r.

ZUS

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy