03-03-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zakład Ubezpieczeń Społecznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia większość jego klientów. Tak wynika z pierwszego etapu badań satysfakcji klientów ZUS prowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC.
W skali od 1 do 5 ZUS uzyskał ogólną notę 3,64. Bardzo dobrze i dobrze ocenia Zakład aż 77 proc. świadczeniobiorców, 58 proc. płatników składek i 49 proc. ubezpieczonych. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najlepszą opinię o Zakładzie mają osoby, które najczęściej się z nim kontaktują, czyli właśnie przedsiębiorcy oraz emeryci i renciści. Najwięcej negatywnych ocen jest w grupie osób ubezpieczonych, ale wśród nich aż co piąty ankietowany przyznał w wywiadzie bezpośrednim, że w żaden sposób nie kontaktuje się z ZUS.
Ankietowani klienci Zakładu doceniają przede wszystkim miłą i uprzejmą obsługę, terminowość wypłaty świadczeń, udzielanie informacji w sposób zrozumiały i fachową pomoc pracowników. Natomiast za największe wady ZUS ankietowani uznali niejasne przepisy, kolejki w placówkach oraz skomplikowane procedury.
W porównaniu z innymi instytucjami świadczącymi usługi publiczne, w całej grupie ankietowanych lepiej od ZUS (średnia ocen 3,53), ocenione zostały tylko urzędy miasta/gminy (3,62), a gorzej wypadły urzędy skarbowe (3,52) i pocztowe (3,45). Także w tym porównaniu Zakład wypadł najlepiej w oczach świadczeniobiorców, którzy ocenili go najwyżej spośród wszystkich urzędów. Przedsiębiorcy lepiej od ZUS oceniają też urzędy skarbowe, a osoby ubezpieczone sytuują go na końcu zestawienia.
Prowadzone od grudnia do lutego badanie satysfakcji klientów było pierwszym z cyklu siedmiu badań, które na zlecenie ZUS przeprowadza firma Millward Brown SMG/KRC. Uczestniczyło w nim blisko 13,4 tys. respondentów. Większość z nich, tj.10 tys. stanowiły osoby, które odpowiadały na pytania w ankiecie telefonicznej, 3,3 tys. osób zostało przebadanych w wywiadzie bezpośrednim, a 30 przedsiębiorców uczestniczyło w wywiadach grupowych.