27-03-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Każda korespondencja dotycząca spraw związanych z emeryturami z nowego systemu powinna zawierać dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej czyli m.in. numery PESEL i NIP. W przypadku braku identyfikatorów ZUS nie ma prawa udzielić informacji.
Tak zwane identyfikatory numeryczne (PESEL, NIP, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu) powinny podać osoby składające nie tylko wnioski emerytalne, a także wszystkie te, które chcą uzyskać wszelkie informacje na temat przyszłych emerytur.
- Tylko od początku marca wpłynęło do nas około 18 tysięcy różnego rodzaju korespondencji w sprawach związanych z emeryturami ze zreformowanego systemu - mówi Teresa Bartosik-Karpińska, Naczelnik Wydziału Ewidencji Emerytalno-Rentowej Oddziału ZUS w Szczecinie. - Są to wnioski o świadczenia, pytania dotyczące emerytur czy korespondencja komornicza.
Zgodnie ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych wnioskodawca powinien podawać we wniosku dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej: PESEL oraz NIP. Jeśli osoba ubezpieczona nie posiada numeru NIP, wówczas w dokumencie należy podać serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.
W przypadku płatnika składek należy podać numery NIP i REGON, a jeśli nie nadano mu tych numerów lub jednego z nich, podajemy numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.